سفری از خویش به پیش

این وب فقط برای آگاهی دادن به جوون هاست

سفری از خویش به پیش

این وب فقط برای آگاهی دادن به جوون هاست

مضرات مصرف کراک

              نام منبع : پایگاه اطلاع رسانی پلیس

       اخبار: مضرات مصرف کراک از دیدگاه کارشناس نیروی انتظامی

 

کراک ( crack ) که گاهی راک ( Rock ) نیز نامیده می شود ، ماده ای محرک است که از کوکائین به دست می آید و به اشکال مختلف از جمله تدخین ( استنشاق دود ) استفاده می شود .

 

البته شایان ذکر است که تنها در کشور ما کراک هروئین استعمال میشود....

فقط در کشور ما...........

 

 

مضرات مصرف کراک :


 گروه استان ها - بررسی ومضرات مصرف کراک از زبان رجبعلی محمدزاده ادملایی کارشناس ارشد مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان مازندران . 


 

 کرااک ، ‌خطرات و دانستنیها : 


 کراک ( crack ) که گاهی راک ( Rock ) نیز نامیده می شود ، ماده ای محرک است که از کوکائین به دست می آید و به اشکال مختلف از جمله تدخین ( استنشاق دود ) استفاده می شود .


 

* خطر کراک در چیست ؟ 


 
 مطمئناً یکی از آشناترین جملات در مورد سوء مصرف مواد مخدر و محرک این است که شخص به محض استفاده از آن ، دیگر نمی تواند مصرف این مواد را ترک کند . تنها سه بار مصرف مقدار بسیار اندکی از کراک ، اعتیاد به آن را حتمی خواهد کرد و پس از این زمان بسیار کوتاه ، شخص را به شدت به خود نیازمند و وابسته می کند .
 
 
 تقریبآً هر گونه حالت تحرک و نشاط روحی و جسمی که توسط مواد اعتیادآور ایجاد شود ، با حس بیحالی و لختی همراه خواهد بود و هر چقدر مقدار به اصطلاح « پرواز » شادمانه حاصل از این سوء مصرف ، بالاتر باشد ، « سقوط » و احساس خماری و افسردگی پس از آن شدیدتر و طولانی تر است .
 
 
 اعتیاد از همین جا آغاز می شود زیرا نیاز به فرار از این حالت ناگوار ، موجب مصرف مجدد کراک شده و پس از برطرف شدن تأثیر اولیه کراک ، حالت افسردگی باز می گردد ... و این چرخه همچنان ادامه می یابد . 


 * چرا آمار توزیع و مصرف کراک بالا است ؟ 
 
 فروشندگان مواد مخدر علاقه بسیاری به فروش کراک دارند ، زیرا نه تنها ارزان تر از کوکائین است و راحت تر به فروش می رسد ، بلکه مصرف آن هم ساده تر است و به ظاهر چندان « خطرناک » نمی رسد و از طرفی پنهان کردن آن هم ساده است .
 
 
 به این ترتیب فروش کراک در شهرهای بزرگ جهان و در مکانهایی مانند میدانهای شهر ، مدارس ، فروشگاههای بزرگ و ... که پیش از این برای این تجارت مکانهایی بسیار خطرناک محسوب می شدند ، به شدت افزایش یافته است .
 
 
 * یک عمر پشیمانی و افسردگی در مقابل چه چیزی؟

یک دقیقه لذت ظاهری به چه قیمتی؟!
 
 
 تدخین کراک برای شخص حس نشاط ظاهری شدیدی به دنبال دارد اما پس از آن با افسردگی حاد ، احساس بی ارزش بودن و ولع فراوانی برای مصرف مجدد این ماده ، ادامه پیدا می کند .
 
 
 در یک دوره زمانی بسیار کوتاه این ماده کنترل مصرف کننده را در دست می گیرد و این الگوی رفتاری به اعتیاد شدید می انجامد .
 
 
 نیاز به مصرف مکرر کراک به دوره هایی که معتادان کراک آنرا bing ( مدت عیاشی ) می نامند ، می انجامد . در یک دوره مصرف فرد تا جایی که پول و یا کراک در اختیار دارد و یا تا زمانی که به اغما فرو رود به مصرف کراک ادامه می دهد .
 
 
 * تهیه مواد از هر طریق ممکن 
 
 نیاز به کراک به هر نیاز و وابستگی عاطفی غلبه کرده و فرد معتاد برای تهیه ان به هر جنایت و عمل خشونت آمیز دست می زند .
 
 
 در میان افراد معتاد به هر گونه ماده اعتیادآور ، تهیه « مواد » در بسیاری از مواقع از راه های نامشروع و خلاف انجام می گیرد و بسیاری از کسانی که به کراک اعتیاد دارند نیز برای برآمدن از عهده مخارج تهیه مداوم آن به روشهای خلافکارانه دست می زنند .
 
 
 اما نکته پراهمیت این است که دست زدن این افراد به اعمال خشونت بار و جنایتکارانه دلیل مهم دیگری هم دارد و آن بروز خشونت بار و جنایتکارانه دلیل مهم دیگری هم دارد و آن بروز رفتارهای شرورانه و پرخاشگرانه ناشی از بروز بیماری پارانویا ( بیماری سوء ظن ) است که از عوارض مصرف کراک به شمار می آید و در واقع پراختن این اشخاص به اعمال خشونت بار ، لزوماً به دلیل نیاز به پول نیست.
 
 
 * اثرات روانی مصرف کراک چیست ؟ 
  
 شخصی که کراک مصرف می کند به سرعت در حالات و شرایط مختلف روانی در حرکت است که با خوشی و رضایت فراوان و احساس برانگیختگی و هیجان همراه است ، سپس با کم شدن اثر این ماده ، دلتنگی و افسردگی و متعاقب آن زودرنجی ، بی خوابی و پارانویا بر شخص غلبه می کند .
 
 
 معتادان به کراک ، ممکن است حالات روانی اسکیزوفرنیک ، توهم و خطاهای حس را نیز تجربه کنند . کسانی که مصرف کراک بسیار زیادی دارند در یک Binge ( مصرف ) تمام این حالات را از سر می گذرانند ، عده ای از این افراد در اثر ابتلا به پارانویا و افسردگی ناشی از مصرف دائم کراک ، دست به خودکشی یا جنایت می زنند .
 
 
 * مصرف بیش از حد Overdose و جنون 
 
 تدخین کراک ، به علت مقدار بسیار زیاد ماده محرکی که وارد جریان خون و به دنبال آن به مغز می کند ، احتمال مصرف بیش از حد و مرگ آور با مسمومیت از کوکائین را هم افزایش می دهد .
 
 
 نشانه های این دو وضعیت مشابه بوده و شامل تهوع ، استفراغ و تنفس های نامرتب ، تشنج و اغما است که می تواند به مرگ منتهی شود .
 
 
 مصرف همزمان کوکائین یا الکل با مواد مخدر دیگر ، می تواند واکنش های شدید و مرگ آور به دنبال داشته باشد .
 
 
 مصرف مداوم کراک ممکن است به جنون کوکائین منجر شود که نوعی حالت روانی دائمی است و نشانه های پارانویا و توهم دیداری و شنیداری است .
 
 
 * تأثیرات فیزیکی مصرف کراک 
 
 ابتدایی ترین تأثیرات جسمانی کرک ، گلودرد مزمن ، گرفتگی صدا و تنگی نفس است که به برونشیت ( ورم نایژه ) و نفخ ریه منجر می شود .
 
 
 چشمها درشت شده و شخص هنگام تمرکز برای دیدن هر چیز ، هاله هایی نورانی در اطراف آن مشاهده می کند . ضربان قلب چند برابر افزایش می یابد و رگها به سرعت منقبض شده موجب بالا رفتن فشار خون می شوند این موضوع می تواند به حمله قلبی ، تشنج و سکته منجر شود .

 کرک به دلیل از بین بردن میل به غذا خوردن و ایجاد  بی خوابی ، موجب کاهش وزن شدید و سوء تغذیه می شود .
 
 
 * چه کسانی از کراک استفاده می کنند ؟ 
 
 هر چند کوکائین زمانی به عنوان ماده مخدر طبقه ممتاز شهرت داشت ، اما اعتیاد به کراک محدود به یک گروه سنی یا شرایط اجتماعی ، اقتصادی خاص نیست .
 
 
 در واقع کراک ارزان و در دسترس است ، لذا مصرف کوکائین را برای همه ممکن ساخته است .
 
 
 در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ،‌ اعتیاد به کراک نه تنها از سن مدرسه ، که از هنگام تولد و توسط مادران معتاد آغاز می شود !
 
 
 * چگونه معتادان به کراک را تشخیص دهیم ؟
 
 
 یک نشانه ابتدایی سوء مصرف کراک ، جدایی ناگهانی جسمی ، روحی فرد از کانون خانواده و تغییر رفتار چشمگیر اوست .
 
 
 هر چند بسیاری از نشانه های زیر با مشکلاتی چون اختلالات احساسی یا گذراندن دوران سخت بلوغ مشابه است ، اما هرگز نباید احتمال مصرف مواد محرک یا مخدر را از نظر دور داشت :
 
 
 · تغییرات بارز در شخصیت و رفتار
 
 
 · از دست دادن توجه و تمرکز
 
 
 · کاهش وزن
 
 
 · ناپدید شدن لوازم قیمتی خانه و نداشتن توضیح قانع کننده برای مقدار پول خرج شده.
 
 
 · رفت و آمد با افراد معتاد
 
 
 · آشفتگی چشمگیر
 
 
 · رفتار کینه توزانه با افراد خانواده و دوستان
 
 
 · برنامه خواب نامنظم
 
 
 · بی توجهی به آراستگی ظاهری
 
 
 · پارنویا شدید ( سوء ظن شدید )
 
 
 · بی قراری
 
 
 · اضطراب
 
 
 *نشانه هشدار دهنده
 
 
 به گفته معتادن به کراک حالات زیر در هنگام برطرف شدن آثار ماده محرک بروز می کنند :
 
 
 · نگرانی و بیقراری برای تهیه مجدد کراک
 
 
 · افسردگی شدید
 
 
 · فقدان انرژی و بی اشتهایی
 
 
 · بی خوابی
 
 
 · داشتن احساساتی متناقض از عشق و نفرت نسبت به دیگران وخود 
 
 

 
 دوستان و خانواده این افراد باید شرایط ناگوار آنها را درک نموده ودر این راه از پشتیبانی او دریغ نورزند تا شخص معتاد بتواند با موفقیت و در زمان کوتاه تری به حالت طبیعی بازگردد .
 
 گزارش از رجبعلی محمدزاده ادملایی ، کارشناس ارشد مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان مازندران

<<>><<>><<>><<>><<>><<>>

باید اشاره کنم که ما در ایران کراکی که از مشتغات کوکائین باشه نداریم در تمام دنیا کراک کوکائین در دسترس معتادین است ولی در ایران کراک هروئین در دسترس معتادین است و به مراتب خطرناکتر از کراک کوکائین است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد